Přeskočit na obsah

Hledej:


elfineer | blog

@PavelHoralik @ischiam tomu obyčejně hráblo, ne? :)
twitter.com/elfineer


čer 11 23

Webová analytika v reálném čase (1.)

Datum a čas čtvrtek 23. června 2011, 09:10
Tagy google_analytics analytika webdesign weby
Komentáře zatím žádný (napsat)
Přečteno 7267×
Popis Ukázka nástrojů, se kterými máte přehled o návštěvnosti okamžitě (Chartbeat, Gaug.es, SeeVolution).
Úvod

Původně jsem si chtěl jen vyzkoušet Chartbeat, nakonec jsem ale skončil se spoustou zároveň běžících měřících kódů na jednom webu, tak jsem se rozhodl, že sepíšu svoje postřehy. Protože takovýchto služeb je opravdu hodně, rozdělil jsem článek na víc částí – některé služby jsou jednoduché a jen ukazují aktuální počet, jiné mají funkce, které Google Analytics nemají.

Hodí se ale zmínit, že nikdy nejde o náhradu Google Analytics, vždy jen o doplnění. Už proto, že tyto služby většinou ukládají data jen pár dní, nějaký dlouhodobější vývoj z nich nedostanete. Dále jsou často placené, tzn. jakmile jednou přestanete platit, tak buď o data přijdete nebo se přestanou měřit.

K čemu je měření v reálném čase?

Často se hodí mít přehled (nebo alespoň tu možnost) zjistit stav okamžitě a ne zkoušet posouvat okénko s datem v GA na dnešní den a tipovat, jak velká část dat je asi tak zpracovaná. Původně mě na Chartbeat přivedlo Ghostery (rozšíření Chromu ukazující, jak jste na webu sledováni) u Slevomatu, kde přesně takováto statistika dává smysl.

Díky měření v reálném čase můžete zjistit, kde se o vás píše a třeba reagovat v komentářích. Lepší než když vás někdo pomlouvá a vy o tom ani nevíte.

No a je to zábava. Když napíšu článek na blog (a mám dost odvahy, abych ho dal i na Weblogy) tak mě zajímá, kolik lidí na něj chodí, kdo na něj odkazuje, jsou-li zmínky na Twitteru a podobně (což většinou řeším F5kováním homepage a sledováním počítadla). Špička v Google Analytics o pár dní později je sice hezká, ale už je to nuda.

Kampaně – další příklad, kde se vám může hodit nečekat a okamžitě vidět, co má úspěch a smysl a co ne. Pokud je ale zrovna toto hlavní důvod, pak už stejně máte Omniture a následující nástroje vám přijdou spíš k smíchu.

Jiný pohled na data – je rozdíl, když v GA vidíte, jaká je návštěvnost za den a podle toho tipujete, kolik tak může být ve špičce, co na to server… – a nebo když vidíte, jak v neděli večer (doplňte si svůj oblíbený čas) naskakují stránky. Podobně pokud si můžete snadno rozkliknout cestu konkrétního uživatele, můžete objevit třeba způsob průchodu po webu, který by vás ani nenapadl a v GA si pak ověřit, kolik lidí se takto chová. Nebo vás lépe přesvědčí o long-tailu z vyhledávačů, když uvidíte, že ta vaše top fráze je jen každé dvacáté hledání, atd.

Kdy to smysl nemá?

Pokud na váš web přijde pár návštěv za celý den, pak vám podobné nástroje v lepším případě ukáží stejné grafy jako Google Analytics, v horším jen nesmyslné čáry – viz můj blog, když nenapíšu nic nového.

Webová analytiká v reálném čase - příklad webu, kde není dost návštěv (graf, převážně nuly)

Konkrétní nástroje

Chtěl jsem alespoň v jednom článku neotravovat pořád se svým TV programem, ale nejde to – nemám jiný vlastní web, na kterém by si návštěvníci mohli přidržovat dveře (a screenshoty odhalují dost informací o návštěvnosti, s jejímž zveřejněním já problém nemám, ale třeba někdo, komu jsem takové měření nasadil, by mít mohl :)).

Toto není stupnice vítězů, spíš naopak – jdu od těch nejjednodušších.

#1 – Chartbeat

Chartbeat je jednoduchý nástroj, který ale přesně odpoví na otázku „jsem na tom lépe nebo hůře než jindy?“.

Jedna stránka s budíky ukazujícími aktuální počet uživatelů, grafem, kde díky porovnání se včerejškem hned tušíte vývoj a pár dalšími ukazateli. Do toho tam pořád něco efektně bliká a skáče. K dispozici je i velmi jednoduchá segmentace. Nemá smysl popisovat o moc více – podívejte na demo. Pokud se kouknete, jistě mi dáte za pravdu, že jde o statistiky poměrně zábavné a každý je pochopí.

Zajímavá funkce je měření času načtení stránky z pohledu klienta, takže máte po ruce nástroj pro kontrolu, jestli se nezadýchává server. Naopak zmínky na Twitteru a informace, kolik návštěvníků zrovna na vašem něco píše – no proč ne, ale nic zásadního to není.

Webová analytiká v reálném čase - hlavní obrazovka nástroje Chartbeat

Chartbeat má ale hezky udělanou jednou věc, kvůli kterém jsem ho ještě pořád nezrušil – aplikaci pro iPhone, která vám ukáže aktuální stav z mobilu a ještě lepší – pokud se na webu děje něco divného (moc návštěv nebo naopak když spadne), pošle push notifikaci. Kdo nemá iPhone, může si nastavit e-mail.

Webová analytika v reálném čase - push notifikace od Chartbeat
Webová analytika v reálném čase - iPhone aplikace, Chartbeat

Chartbeat je placený (začíná na $10 za měsíc, je zde trial), cena se odvíjí od počtu souběžných návštěv a webů – viz tarify.

#2 - Gauges

Gauges je ještě o něco jednodušší, jinak přináší totéž co Chartbeat. Chybí mu ale notifikace, naopak navíc má rozměry obrazovek uživatelů (údaj v reálném čase k ničemu). Nejzajímavější referery z něj ale poznáte.

Webová analytika v reálném čase - hlavní obrazovka nástroje Gauges

Cena od $6 měsíčně, trial je 7 denní.

#3 – SeeVolution

Primární funkce SeeVolutionu není ani tak v měření v reálném čase, jako spíše generování heatmap a scrollování – něco jako Myx nebo Clicktale.

SeeVolution se zobrazuje po přihlášení přímo ve stránce a již z prvního tabu si uděláte dobře přehled o vývoji návštěvnosti po dnech a po hodinách.

Webová analytiká v reálném čase - nástroj SeeVolution

Zajimavý je také aktuální konverzní poměr a rozdělování uživatelů dle jejich kvality, od nezajímavých junk, kteří za méně než 5 vteřin zase odešli, přes interested (přes 5s), engaged (klikli či scrollovali) po samotnou konverzi. Toto rozdělení umí udělat podle zdrojů (super funkce), takže víte více než jen bounce rate (pokud někoho znechutíte do 5 vteřin, asi není bounce rate vysoká proto, že návštěvník našel hned, co chtěl). Dále dělá zmiňované heatmapy klikání či scrollování.

Webová analytiká v reálném čase - nástroj SeeVolution

^ U lidí z vyhledávače mám rezervy.

Mapa klikání (z SeeVolution)

Mapa scrollování (z SeeVolution)

^ Posledním článkem na blogu bych mohl nudit za vlast.

Seevolution je zdarma, podmínky služby ale počítají s platební kartou, takže asi bude časem zpoplatněná. Tip od @karelk

Technická poznámka

Pokud se vám teď zdá, že nejlepší je služby kombinovat a nacpat jich do webu pro jistotu víc, nemusí to být dobrý nápad.

Kromě toho, že prodlužujete načítání stránky, zmiňované služby se musí průběžně hlásit – Chartbeat posílá svému serveru ping, že na stránce ještě jste a zda nepíšete, Woopra (bude popsána přespříště) také, SeeVolution si musí poslat vždy údaj, kam jste klikli nebo že jste pohli myší… A pokud chcete, můžete podobnou hrůznost stvořit i v Google Analytics pomocí událostí

Sice jde vždy o desítky bajtů, které normálně ani nepostřehnete, u připojení přes mobil/CDMA vám ale pár takovýchto webů může docela zamávat s linkou. A kdo ví, jak na takové věci reaguje třeba statistika rychlosti v Google Webmaster Tools - kdy dojde k závěru, že je stránka načtená.

Následující video berte jako odstrašení – tolik měření jsem do jednoho webu nacpal čistě pro pokus a porovnání jejich výsledků, dlouhodobě to tam nebude.

Jakýkoliv odpor je marný, budete změřeni!

Nástroj Ghostery

Pokračování: pokročilejší nástroje zvládající reálný čas.
Kdy: asi po víkendu, nejlepší bude mě followovat.

úterý 23. června 2011, 09:10 - 7267× shlédnuto - RSS komentářů - tagy: google_analytics analytika webdesign weby



?>


Nepřehlédněte

Komentáře používají Texy! syntaxi.

"odkaz":http://kam.vede.cz, *zdůrazněné (em)*, **zdůrazněnější (strong)**, citace


Hledání

Mikroblog

GOTO TWITTER
GOTO POSTEROUS

Reklama

Nejčtenější

Reklama

Kvalitní domény, levný webhosting
Vyzkoušejte spolehlivý Český hosting. www.cesky-hosting.cz

Facebook tipy

Moje weby

Napište mi vzkaz